James Lee is een van de productieve jonge Maleisische filmmakers die momenteel de internationale festivalwereld stormenderhand veroveren. Behalve als regisseur zijn hij en bentgenoten als Tan Chui Mui, Ho Yuhang en Amir Mohammed ook actief als elkaars producent of editor. Hun productiviteit is niet alleen een teken van creativiteit maar ook van dadendrang. En ze slagen erin zeer goedkoop te produceren. Lee, een secuur, realistisch en niet onhumoristisch minimalist, inspireerde het grotendeels in zwart-wit gedraaide Before We Fall in Love Again – alweer zijn vijfde lange speelfilm – losjes op Harold Pinters beroemde stuk Betrayal. In zijn charmante en elegant geschreven Jules et Jim-variant, leren we het object van liefde alleen in flashbacks uit de herinneringen van de mannen kennen. We zien hoe Chang door zijn baas overtuigd wordt zijn werk er maar even bij te laten zitten, nu zijn vrouw Ling Yue al sinds een maand verdwenen is. Chang heeft geen idee wat er met haar gebeurd is, maar besluit een ticket naar Praag te kopen – haar droombestemming. De avond voor zijn vertrek krijgt hij bezoek van Tong, die zegt de minnaar van zijn vrouw te zijn, maar evenzeer naar haar op zoek is. Enigszins ongemakkelijk, maar tot elkaar veroordeeld, gaan de mannen samen op zoek. Met verrassende resultaten. (GT)