In What is it Worth? stelt de Braziliaan Bianchi één van de grootste taboes in zijn vaderland aan de orde: de raciale verhoudingen. Hij baseert zich daarbij losjes op Machado de Assis’ verhaal Vader tegen moeder. Polemisch van toon en met een niet-aflatende verbetenheid klaagt hij de neoliberale waarden in de hedendaagse Braziliaanse samenleving aan. In afzonderlijke vignetten maakt Bianchi inzichtelijk hoe zelfs de meest progressieve en openlijke ontmoetingen tussen Brazilianen met een verschillende etnische achtergrond vol pijnlijke tegenstellingen zitten. De film vergelijkt sociale praktijken ten tijde van de slavernij met die van de pseudo-goedgevigheid van liefdadigheidsinstellingen nu en wijst beide resoluut af. Slavendrijver Candinho brengt de voortvluchtige, zwangere slaaf Arminda terug naar haar meester, waarna ze een miskraam krijgt. Hiertegenover zet de regisseur beelden van een hedendaags, stads Brazilië waarin een marketingteam de donatie van computers aan een arme stadswijk bespreekt. Hij beargumenteert hiermee dat de kanslozen van toen ook de kanslozen van nu zijn. Het enige verschil is dat de slavernij zich vroeger openlijk voltrok, terwijl liefdadigheid tegenwoordig het gebrek aan eerlijke verhoudingen bedekt met een misleidende mantel der liefde. (PvH)