De 63-jarige weduwnaar en alcoholist Dante Remus Lazarescu heeft zijn naam al niet mee, maar het is de verbijsterend falende en gedehumaniseerde Roemeense gezondheidszorg die hem werkelijk in Dante’s inferno laat belanden. Lazarescu, alleenwonend met zijn drie katten, belt uit voorzorg een ambulance als hij zich op een avond onwel voelt. Wat volgt is een tragische, urenlange tocht langs ziekenhuizen vol oververmoeide en incapabele artsen en verkeerde diagnoses, terwijl het leven uit de steeds zieker wordende man wegebt. Geïnspireerd door filmers als Depardon, Cassavetes en Rohmer waagt Puiu zich op meesterlijke wijze aan een hyperrealistisch relaas waarin de camera slechts in real time lijkt te observeren, terwijl de film een zekere luchtigheid en ironie behoudt. Het lijkt een documentaire, maar in werkelijkheid is elke minuut, elke zin en elk shot geregisseerd. De regisseur kiest niet voor een gedetailleerde karakterstudie van zijn hoofdpersonage, maar filmt hem in tergende omstandigheden en claustrofobische ruimtes. Puiu weet hiermee het drama in zijn tweede speelfilm boven het persoonlijke uit te tillen en stelt genadeloos – maar niet bitter – de verstrekkende gevolgen van de medische bureaucratie en inefficiëntie aan de orde. Zijn werk wordt wel vergeleken met dat van filmers als Mike Leigh en Frederick Wiseman. The Death of Mister Lazarescu is de eerste film uit de serie Six Stories from the Bucharest Suburbs die Puiu wil maken, geïnspireerd door Rohmers Zes morele verhalen. (SdH)