De Slowaakse regisseur Sulík staat waarschijnlijk het best bekend om zijn films The Garden en Orbis Pictus – films die ondanks hun serieuze inhoud ook heel speels, poëtisch en fantasievol zijn. Recensenten in zijn eigen land hebben hem deze speelsheid vaak kwalijk genomen, met het verwijt dat hij zich onttrok aan serieuzer materiaal in een samenleving die grote veranderingen doormaakte. Met The City of the Sun laat Sulík zien dat hij heel goed in staat is tot het maken van een sociaal betrokken film – een nogal zeldzaam verschijnsel in de Slowaakse filmwereld. Een filmindustrie van betekenis bestaat eigenlijk niet in Slowakije, en het maken van een film is daarom een moeilijke taak. Het verhaal speelt zich af tegen een achtergrond van werkloosheid en armoede in het Tsjechische stadje Ostrava, in een mijngebied waar het leven niet makkelijk is. Ondanks de kritische blik op de sociale misstanden, laat de persoonlijkheid van Sulík zich niet verhullen: de film toont warmte en sympathie voor de vier mannelijke hoofdpersonen, en bevat humoristische elementen. Vier vrienden verliezen hun baan en moeten hun fantasie en creativiteit gebruiken om nieuwe bronnen van inkomsten te vinden. Geen simpele zaak, en ze raken dan ook in allerlei moeilijkheden. The City of the Sun is een belangrijk werk, zowel voor Tsjechië als voor Slowakije: laten we hopen dat het aanzet tot het maken van meer van dit soort films. (LC)