Documentaire over een letterlijk vergeten en nagenoeg verdwenen episode uit de Aziatische filmgeschiedenis. In de vroege jaren tachtig werden in Taiwan, in een tijd van censuur en politieke repressie, zogenaamde sociaal-realistische misdaadfilms gemaakt. Dat sociaal-realisme is een wel zeer nette beschrijving voor een uitgesproken B-filmgenre waarin zowel seks als geweld wordt geëxploiteerd. Het genre werd befaamd door de sensationele drama’s met vrouwelijke wreeksters. De documentaire bevat veel fragmenten uit bijna onvindbare en nooit meer vertoonde films en interviews met mensen die het allemaal hebben meegemaakt. Taiwan Black Movies wordt samen met The Lady Avenger van Yang Chia-yun vertoond, een hoogtepunt uit het genre. (GjZ)