Regisseur Wang Xiaoshuai lijkt met deze ontroerende en bijna klassieke film een andere richting in te slaan. De maker van vernieuwende films als The Days en Frozen kiest hier een meer traditionele vorm om een verhaal over het Chinese platteland in de vroege jaren tachtig te vertellen. Een tijd waarin de grauwheid van de Culturele Revolutie nog sterk werd gevoeld, maar waarin ook de eerste tekenen van vernieuwing doorbraken. De film is semi-autobiografisch genoemd, en dat kan de authentieke sfeer en de rijkdom aan details verklaren. Het is de vader van het schoolmeisje Qinghong die – zoals de titel aangeeft – droomt van Shanghai, maar de film draait om Qinghong. Ze wordt door haar vader extreem kort gehouden uit angst dat ze zich zal binden aan het leven in de afgelegen bergprovincie Guizhou. De vader heeft zich namelijk nooit neergelegd bij de gedwongen verhuizing van het gezin als onderdeel van de patriottische politiek die grote delen van de bevolking dwong de steden te verlaten. Qinghong heeft een aanbidder, maar daar is ze aanvankelijk niet blij mee. Niet alleen vreest ze de toorn van haar vader, maar ze voelt ook wel aan dat er aan de fanatieke hofmakerij van de jonge arbeider Honggen iets niet klopt. Er ligt duidelijk een groot drama op de loer, maar de filmmaker geeft dat, zeer effectief, slechts stap voor stap prijs. (GjZ)