Het is niet de bijzondere cinematografie die deze film zijn kracht verleent, maar de ongewoon precieze en betekenisvolle analyse van een zeer controversiële rechtszaak in Oostenrijk. Het regisseursduo Schuster en Sindelgruber reconstrueert de gebeurtenissen die volgen op de dood van de Nigeriaanse vluchteling Marcus Omufuma. Groepen Nigerianen organiseren betogingen om de dood van hun landgenoot en medevluchteling aan de kaak te stellen. Kort voor de verkiezingen in 1999 worden honderd van hen ’s nachts van hun bed gelicht tijdens de grootste politieactie in Oostenrijk sinds 1945. De Nigerianen wordt drugshandel en lidmaatschap van een criminele organisatie ten laste gelegd. Er zouden later nog soortgelijke acties volgen. Het is het gemak waarmee de Oostenrijkse media en de publieke opinie deze ontwikkeling accepteren, waarover de filmmakers struikelden. In hun reconstructie van de rechtszaak blijven ze objectief. Rustig gaan ze alle verschillende stappen van het proces na en identificeren aan de hand van tegenstellingen in bewijsstukken en getuigenverklaringen de vele zwakke plekken in de zaak. Uiteindelijk fileren ze het zeer complexe proces op zodanige wijze dat de dubieuze verhouding tussen politie en media bewezen wordt, en de aanwezigheid van racisme overduidelijk blijkt. Hun film is daarbij niet alleen een aanklacht tegen de gemakzucht van de Oostenrijkse rechtspraak, maar ook een pleidooi voor een veel onafhankelijker journalistiek. (PvH)