Evenals in haar vorige film, Im Spiegel der Maya Deren, verkent Martina Kudlácek in Notes on Marie Menken het leven en werk van een van Amerika’s meest bijzondere avant-gardekunstenaressen. In een persoonlijke, dagboekachtige stijl verkent Kudlácek de bijna vergeten Marie Menken (1909-1970). De bij tijd en wijle oogstrelende beelden, geheel in stijl met Menkens werk, worden gecomplementeerd door een muziekscore van John Zorn. Daarnaast bevat de film nog ongezien werk van Menken, waaronder een ‘duel voor Bolexcamera’s’ tussen Menken en Andy Warhol. Menken begon haar artistieke loopbaan als abstract schilder, maar ging later experimenteren met film. Haar undergroundfilms inspireerden kunstenaars als Stan Brakhage, Jonas Mekas, Andy Warhol (in wiens films ze ook acteerde) en Kenneth Anger. Naar verluidt stond ze model voor Edward Albee’s Who’s Afraid of Virigina Woolf. Oude vrienden en bekenden halen in de film herinneringen op aan deze gracieuze maar fragiele vrouw, haar artistieke strijd en radicale integriteit. Filmmaker Jonas Mekas schreef over haar: ‘Marie was een van de eerste filmmakers die improviseerde met de camera en monteerde tijdens het filmen. Ze filmde met haar hele lichaam, haar complete zenuwstelsel. Je voelt Marie achter elk beeld, hoe ze de film opbouwde uit minieme deeltjes en beweging. Die beweging en dat ritme is iets wat velen van ons hebben aangegrepen om verder te ontwikkelen in ons eigen werk.’ (PvH) Elders in het Cinema Regained programma worden zes korte films van Marie Menken vertoond.