Maquilapolis is een documentaire over (en door) arbeiders in de assemblagefabrieken van Tijuana. Maquiladoras zijn grote fabrieken van bedrijven die in het grensgebied van de V.S. en Mexico de economie beheersen. Meer dan een miljoen mensen werken voor deze multinationals. Carmen werkt zes nachten per week in de Panasonic-fabriek. Nadat ze de hele nacht televisieonderdelen heeft gemaakt, gaat ze ’s ochtends terug naar een zelfgebouwd hutje in een wijk zonder bestrating, riolering en elektriciteit. Als alleenstaande moeder heeft Carmen de hele dag de zorg over haar drie kinderen. Als ze geluk heeft, slaapt ze een uur of twee alvorens weer naar de fabriek te gaan. Carmen verdient zes dollar per dag. Deze documentaire is een verhaal over globalisering, verteld vanuit het perspectief van arbeiders die dagelijks blootstaan aan giftige stoffen, moeten werken onder belabberde arbeidsvoorwaarden en te kampen hebben met transport- en woonproblemen en met schending van vrouwenrechten. De film is het resultaat van een samenwerking tussen de filmmakers en de vrouwenorganisatie Tijuana Grupo Faxtor X. Gedurende zes weken leidden de producenten een videoworkshop in Tijuana, waarbij ze de vrouwen leerden een digitale videocamera te bedienen. Dit documentaireproject overschrijdt de traditionele grenzen van het filmmaken. De camera blijft achter in Tijuana, zodat de activisten hun strijd en visie op de wereld om heen kunnen blijven registreren. (EH)