Lili et le baobab is een warm, sympathiek coming-of-age-drama waarin de botsing tussen twee culturen tot innerlijke verrijking leidt. Lili (Romane Bohringer) is de gemeentefotograaf van een kleine havenstad in Normandië. De 33-jarige vrouw krijgt per toeval de opdracht een fotoreportage in Senegal te maken. Voor het eerst in haar leven reist ze naar Afrika, naar Agnam, een klein plaatsje in de Sahel. In het haar totaal onbekende land gebruikt ze de fotografie om de eenzaamheid en de vervreemding niet te hoeven voelen. De vragen die haar gesteld worden over haar leven, vallen haar niet licht. Dan ontmoet ze Animata, een jonge Afrikaanse vrouw. De vriendschap die ontstaat verandert haar leven volkomen. Als Lili uit Afrika terugkeert naar Normandië, voelt ze zich niet langer zonder meer thuis in de haar eens zo vertrouwde omgeving. Het zijn de grote tegenstellingen tussen Afrika enerzijds en haar thuisland Frankrijk anderzijds die haar uiteindelijk haar definitieve eigen weg doen vinden. Een weg waarin ze minder bescherming nodig heeft en meer volwassen wordt. (SdH)