De Iers-Engels-Hongaarse kunstenaar en provocateur Jack Smith (1932-1989) laat zich niet gemakkelijk in een artistiek hokje duwen. Hij hield zich bezig met theater, performance, film en fotografie, en zijn werk draait rond theatrale vormen, het esthetiseren van het dagelijks leven, het vieren van een privé-fantasiewereld en het verkondigen van een vrije moraal. Smith was bovendien acteur in films van onder anderen Ron Rice en Ken Jacobs. Zijn cause célèbre was de film Flaming Creatures (1963), die na een korte vertoning in 22 Amerikaanse staten werd verboden. Een goed bewaard geheim is dat Jack Smith enorm veel invloed heeft gehad op het filmoeuvre van Andy Warhol. Deze documentaire schetst ook de nogal problematische verhouding die zij persoonlijk met elkaar hadden. Jack Smith streefde na Flaming Creatures geen voltooide werken meer na, maar eerder een flux van fragmenten die telkens opnieuw gemonteerd werden, begeleid door verschillende soundtracks, immer vertoond in aanwezigheid van de maker – improvisatie als antikapitalisme. Het moge duidelijk zijn dat deze werkwijze de canonisering van Smiths oeuvre danig in de weg heeft gestaan. Deze biografische film kan een paradox worden genoemd: het gaat hier immers om het gefossiliseerde beeld van een kunstenaar die voortdurend in beweging wilde zijn en etikettering verafschuwde. Naast vele fragmenten van zijn werk zijn interviewfragmenten te zien met onder anderen Ken Jacobs, Jonas Mekas, Ronald Tavel en George Kuchar. (EH)