Tot nu toe is Andy Warhol de enige Amerikaanse kunstenaar geweest die zijn eigen televisieshow had op een commerciële zender. Vandaag is het Contemporary Art Centre in Vilnius waarschijnlijk de enige instelling ter wereld die van een commerciële zender het aanbod heeft gekregen om een eigen programma te maken en uit te zenden. Medewerkers van Haute Couture Industry konden een dergelijk aanbod niet weerstaan. Alleen televisiesceptici zouden zo enthousiast aan het werk kunnen gaan met het omvormen en vermaken van genres. Het CAC TV-team, voor deze gelegenheid bestaande uit Virginija Januskeviciute, Valentinas Klimasauskas, Aurelija Maknyte en Raimundas Malasauskas, koos de meest toepasselijke en meest open methodes van televisiemaken om te protesteren tegen het ouderwetse en achterhaalde principe van ‘kunstenaars voor kunstenaars over kunst’. CAC TV heeft verschillende doelen, waaronder het creëren van een televisiegenre dat nog niet bestond op de Litouwse televisie, het bijbrengen van kritische vaardigheden aan de kijker, het deconstrueren van de fundamenten van intellectueel infotainment, en het verkennen van het veld van open-source (reality-)programmering en zelfregulering. Hiervoor put CAC TV uit een reality-meta-showgenre, met als motto: ‘Elk programma is een pilot. Elk programma is het laatste. De inhoud van elk programma is het maken ervan.’ In Rotterdam zal de notie van ’televisie als een spel’ uitgangspunt zijn van een nieuwe aflevering. (EC)