Boatman is de eerste lange speelfilm van Tikoy Aguiluz, een onverschrokken blik in de wereld van de ’torero’ (letterlijk: ‘matador’ of ‘stierenvechter’, Filippijns slang voor iemand die live optreedt in seksshows.) Het uitgangspunt van Aguiluz was het klassieke verhaal van de onschuldige ‘probinsyano’ (provinciaal) die naar de grote stad trekt op zoek naar werk. De film lijkt in dat opzicht op de bekendste film van Lino Brocka, Maynila sa mga kuko ng liwanag (Manilla in de klauwen van neon), waarin een vergelijkbare boerenkinkel naar Manilla komt. Maar het oog van Aguiluz voor stedelijk realisme en zijn onderkoelde vertelstijl geven het verhaal een eigen, onsentimentele intensiteit. Zijn seksscènes hebben een documentaire-achtige nauwkeurigheid en creëren de zweterige ambiance van een liveshow die vlak voor je ogen plaatsvindt, zonder verontschuldigingen of uitleg. Als Felipe, de ‘bootvaarder’ uit de titel, creëert Ronnie Lazaro een onthutsend portret van de ambitieuze nieuweling die over lijken gaat om succes te bereiken. Sarsi Emmanuelle als Gigi is de bloedmooie showpartner van Felipe, een cynische vrouw die geleidelijk aan genegenheid begint te krijgen voor haar collega. Vergeleken met andere films uit dit genre (Private Show van Chito Rono, Macho Dancer van Lino Brocka, Toro van Joey Reyes, die waarschijnlijk van het succes van Boatman geprofiteerd hebben), is Boatman verreweg de beste. (NV)