Dit is niet de eerste en hopelijk ook niet de laatste moderne film die in zwart-wit is gedraaid, maar de film is wel zeldzaam in zijn authentieke gevoel voor zwart-wit. A Short Film About the Indio Nacional maakt duidelijk dat zwart-wit een subtiele en veelzijdige manier van kijken kan zijn. Raya Martin baseert zich – zonder plagiaat – op de vroegste vormen van filmmaken. In feite wordt de zwijgende film opnieuw uitgevonden. De film speelt in de jaren negentig van de negentiende eeuw – de tijd waarin de cinema werd geboren. De Filippijnen vechten een bloedige opstand uit met de Spaanse koloniale overheersers. De film vertelt drie verschillende verhalen over zogenaamde indio’s, gewone autochtone mannen in de koloniale tijd. Een jonge jongen, een adolescent en een volwassene worden afzonderlijk gevolgd als hun leven door de oorlogsomstandigheden ingrijpend verandert. De dreiging en verschrikking van de oorlog worden gaandeweg steeds onontkoombaarder. De diverse delen worden verbonden door een raamvertelling. Een vrouw laat haar man tijdens een slapeloze nacht vertellen over zijn traumatische jeugdherinneringen. Raya Martin heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een van de meest spraakmakende jonge filmmakers van de Filippijnen. Voor wie zich nog afvroeg of hij de belofte van zijn talent zou kunnen waarmaken, is er nu deze zelfverzekerde en originele film. Die neemt alle twijfel weg. (GjZ)