De rijzige, zwijgzame zestiger Jacobo Köller is eigenaar van een verouderd sokkenfabriekje. Dag in dag uit gaat hij in alle vroegte naar zijn werk, waar zijn trouwe assistente Martha elke dag tegelijk met hem arriveert. Ze groeten elkaar met weinig woorden en gaan aan de slag met hun dagelijkse bezigheden. Aan deze onverstoorbare regelmaat komt een einde als Jacobo’s jongere broer Herman uit Brazilië overkomt. Het contact tussen de broers is al jaren minimaal, maar nu voelt Herman zich verplicht om zich te bemoeien met het plaatsen van een grafsteen voor hun moeder. Jacobo wordt zo nerveus van het vooruitzicht zijn sociaal succesvolle broer onder ogen te moeten komen, dat hij Martha vraagt om zich voor te doen als zijn vrouw. Wanneer Herman hen uitnodigt voor een korte vakantie, ontstaat er een tragikomische driehoeksverhouding. Juan Pablo Rebella and Pablo Stoll zetten een paar jaar geleden met hun debuutsucces 25 Watts Uruguay op de kaart als filmland. De opvolger Whisky (de lokale variant van ‘cheese’) is al vergeleken met de films van Aki Kaurismäki, waarmee ze de precieze kadrering en montage, de innemende, droge humor en een diep psychologisch inzicht en compassie met de gewone man gemeen hebben. Maar hoe eervol de vergelijking ook moge zijn, Stoll en Rebella tonen met hun tweede, veelvuldig bekroonde film vooral aan dat er een specifiek Uruguayaanse cinema bestaat. (GT)