Na drie speelfilms over zijn Noord-Chinese geboortestreek Shanxi verplaatst Jia Zhang-ke zich in The World naar zijn huidige, vaste woonplaats Beijing. En toch ook weer niet, want het magnifieke decor van de film wordt gesierd door verdwaalde iconen als de Taj Mahal, de Eiffeltoren, Manhattan, de Big Ben en de piramiden. Het zijn miniaturen, replica’s in Beijing World Park, waar het ‘nieuwe China’ zich alvast komt laven aan de beloften van de groeiende welvaart. Tao (Zhao Tao – Jia’s muze) zingt en danst er elke dag vrolijk voor het publiek. Haar vriend Taisheng is een van de bewakingsbeambten van het themapark. Net als haar collegadanseresjes Xiaowei en Youyou staat Tao op een kruispunt in haar relatie, terwijl Taisheng zich aangetrokken voelt tot de modeontwerpster Qun. In dit sfeervolle, intelligente portret van de jonge inwoners van Beijing bevestigt Jia opnieuw zijn rol als kroniekschrijver van het moderne China. De globalisering, het consumentisme en de snelle, moderne communicatie maken de leefwereld van de karakters licht, maar tegelijk oppervlakkig, geïsoleerd en onthecht. De versnelling van de tijd kan misschien het gat in China’s geschiedenis dichten, maar biedt nog geen oplossing voor menselijke behoeftes en conflicten. Een complexe thematiek, prachtig vormgegeven in scèneovergangen met korte animaties in mangastijl, elektronische beats, mooie toeristische glittershows en onthullende kleedkamertaferelen.