Door het surrealistische onderwerp, de compromisloze benadering en het absurdisme van het verhaal doet deze film denken aan de Russische avant-garde van de jaren twintig en dertig. De film boekte veel succes bij een alternatief publiek in Rusland en sleepte binnen het alternatieve festivalcircuit een aantal prijzen in de wacht. Het verhaal gaat over de normen en waarden van een schurk, en hoe die botsen met een mystiek erfgoed, gesymboliseerd door een hoofd zonder lichaam. Het hoofd, dat de stagnatie en de degeneratie van het communistische verleden voorstelt, ontwikkelt een moreel en psychologisch complexe verhouding met zijn baas – een schurk van de nieuwe generatie. De plot van de film bestaat uit een serie beproevingen die door het hoofd worden voorspeld of veroorzaakt. Met The Head verrijkt Svetlana Baskova de internationale alternatieve filmtaal. Zij is een van de meest actieve kunstenaars die consequent op dit gebied werkzaam zijn, in weerwil van de dominante cultuur. De conclusie van de film is compromisloos: de maatschappij is vastgelopen in een ‘nieuw Middeleeuws tijdperk’ en zal daar waarschijnlijk niet meer aan kunnen ontsnappen. Dat wil zeggen dat de Nieuwe Rus een cynische priester wordt en het hoofd, het embleem van de film, ombrengt, waardoor alle banden met het sovjetverleden symbolisch worden verbroken. The Head is minder radicaal en wreed dan Green Elephant, maar evenzeer doorspekt met provocerende thema’s. Baskova’s film is een sociaal bewust, uiterst kritisch avant-gardewerk. (AP)