Zeggen dat deze film virtuoos is, is hetzelfde als zeggen dat er water in de zee zit. Een film als een cycloon. Een niet te stuiten hoos aan beelden met de gewelddadigheid van een computergame. Een moord kan achteloos lijken en explosief in zijn wreedheid, maar nooit is er een dodelijk effect: in een volgende scène mag iedereen, winnaar en slachtoffer, gewoon weer meedoen. In een absurdistische herhaling. De film heeft de vaart en de kleurigheid van een muziekvideo en de wrede absurditeit van de klassieke surrealisten. Thriller (Jackson) meets Un Chien Andalou (Bunuel). De film verplettert in zijn maalstroom vele personages. Er is de televisiemaker Yoko, die zijn hypnotiserende vrouw Aoyama probeert te doden. Dat lijkt te lukken, maar hij moet het wel steeds opnieuw doen. Ook Ishigaki probeert zijn gewelddadige vrouw te vermoorden, maar hij is geen partij voor haar. Verder is er de doorsnee Kobayashi, die wordt gehypnotiseerd en denkt dat hij een vogel is. Al hippend groeit hij uit tot de meest absurde en innemende figuur van de film. Voor een normale film zou dit meer dan genoeg zijn, maar Sekiguchi had in zijn overbevolkte wereld ook nog plaats voor een professionele moordenaar en een drietal dieven. Survive Style 5+ is de eerste speelfilm van Sekiguchi, maar op het gebied van de commercial is hij een beroemd en ervaren regisseur. Een bijzondere leerschool, zo blijkt. (GjZ)