De Mongoolse herders, ooit het trotse symbool van een eeuwenoude nomadische cultuur, zijn vandaag de dag verwikkeld in een bittere strijd om het behoud van hun traditionele bestaan. Zo ook Wurgen, die moet toezien hoe voortdurende droogte de steppen doet verdorren, en hoe de moderne beschaving met wetten, regels en prikkeldraad oprukt. Hij kan nog net genoeg schapen laten grazen om zijn vrouw en kind en geliefde oude paard te onderhouden. Naar de stad trekken, zoals zo velen doen, is voor hem geen optie. Hij raakt in conflict met vrienden, buren en autoriteiten en wanneer zijn vrouw hem onder druk zet om geld voor hun schoolgaande kind te verdienen, weigert de trotse herder: liever sterft hij dan langs de grote weg yoghurt te verkopen, of zijn trouwe paard van de hand te moeten doen. Maar Wurgen heeft het lot niet meer in handen. De bekende Mongools-Chinese acteur Ning Cai, debuterend als regisseur met Season of the Horse, neemt zelf de hoofdrol van de tragische, koppige herder voor zijn rekening. Na Renhua, tevens producente, geeft overtuigend gestalte aan diens praktischer ingestelde vrouw. Ning brengt de verwoestende effecten van modernisering en droogte op de traditionele leefwijze op de eindeloze Aziatische steppen fraai maar onsentimenteel in beeld in dit klassieke ondergangsdrama. Een requiem voor een manier van leven. (GT)