Deze film begint met Don en Clare, een doorsnee stel dat gehypnotiseerd is maar dat niet weet. ‘Jullie zijn toch wakker, hè?’ vraagt iemand. Dat is een goede vraag. De filmfragmenten die volgen suggereren dat heel Amerika gehypnotiseerd is tot de staat van banaliteit die door Clare en Don belichaamd wordt. Panorama Ephemera richt zich op alledaagse en mythische beelden in Amerika tussen 1626 en 1978. De hoofdrol wordt gespeeld door wezens en dingen die we normaliter over het hoofd zien omdat we er zo gewend aan zijn, zoals varkens, mais, water, telefoons, vuur en rijst. Wat op het eerste gezicht een compilatie lijkt, wordt al snel een reis door het Amerikaanse landschap door de jaren heen, waaruit zich langzaam een verhaal begint af te tekenen. De film bestaat uit 64 op zichzelf staande fragmenten, in lengte variërend van vijf seconden tot vier minuten, die tot een verhaal zijn gerangschikt. De fragmenten zijn afkomstig uit het Prelinger-archief, dat een omvangrijke titelcollectie op videotape heeft en een bescheidener aantal op film. Het doel van het archief is het verzamelen, conserveren en toegankelijk maken van films van historisch belang die elders niet verzameld worden. (EC)