Les Parallèles
Nicolas Saada, de meest recente Cahiers du cinéma-criticus die filmmaker is geworden, heeft ook een groeiende reputatie als scenarist, o.a. voor Arnaud Desplechin en Pierre Salvadori. Zijn eerste uitstapje naar regie is een beknopt, elliptisch plagerig stuk dat zijn titel eer aandoet. Een corrupte zakenman keert terug naar Parijs om justitie onder ogen te komen. Terwijl hij zich schuilhoudt in een hotel, wordt het lot van drie mensen verknoopt met dat van hem - zijn gekwelde zoon (de alomtegenwoordige Amalric, op zijn best in deze neurotische rol), een nerveuze jonge componist (Zaccaï), en Louise (Pailhas), die in een parfumstand van een Parijs warenhuis werkt. Les Parallèles is een elegant werk waarin de Quinzaine de la Critique-sectie van Cannes elementen van Pialat, Godard en Rohmer herkent. Aan de openingsscène, waarin muziek van Debussy gebruikt wordt tegen de achtergrond van een Parijse skyline, valt moeilijk weerstand te bieden. (Jonathan Romney)