In zekere zin is dit een genrefilm, een film waarvan de motor wordt aangedreven door geld, drugs en misdaad. Maar als het een genrefilm is, dan wel een van de meest gestileerde en ook stijlvolle (want dat is zeker niet hetzelfde) die recentelijk gemaakt zijn. Dat dankt de film aan twee dingen. De onderkoelde manier waarop de schrijver-regisseur zijn verhaal vertelde en de acteur, Toni Servillo, die van zijn hoofdpersoon een onvergetelijke figuur maakte. Ogenschijnlijk heeft Titta di Girolamo zijn leven volledig onder controle. Zelfs de manier waarop hij een sigaret aansteekt, straalt controle en perfectie uit. Hij leeft in zijn eentje in een duur hotel in Zwitserland en het is aanvankelijk onduidelijk wat hij doet. Misschien te rijk om nog te hoeven werken. Beetje bij beetje geeft de maker prijs hoezeer Titta de controle over zijn leven is kwijtgeraakt. Dat hij een totaal willoos radertje is geworden in een machinerie die wordt beheerst door duistere maffiakrachten. Op vaste tijden neemt de onkreukbare Titta een shot heroïne en op even vaste tijden brengt hij een vermogen aan bankbiljetten naar de bank. Jaar in. Jaar uit. Uiteindelijk is de film genoeg familie van de genrefilm – al is het een adellijke neef – om het onwrikbare leven van Titta toch te laten ontsporen. En dan is hij echt alle controle kwijt. (GjZ)