The Beast of the Jungle, een kort verhaal van Henry James, is een van de fraaiste, meest kernachtige werken uit de Amerikaanse literatuur. Het is geënt op James’ voorliefde voor het bovennatuurlijke en zijn liefde voor Hawthorne. Hoofdpersoon in het verhaal is John Marcher, een man die jarenlang worstelt met het voorgevoel dat hem iets verschrikkelijks zal overkomen, en uiteindelijk tot de ontdekking komt dat het juist die gedachte is die zijn leven heeft verpest. In dit dilemma raken de krochten van de menselijke psychologie aan het bovennatuurlijke. Bij Marguerite Duras’ bewerking van James’ verhaal (oorspronkelijk in 1962 een bewerking van het toneelstuk van de Amerikaanse schrijver James Lord), speelt het bovennatuurlijke element een ondergeschikte rol. De nadruk ligt op het onherstelbare verlies en de wanhoop, die Marcher deelt met May Bartram, de vrouw die van hem houdt en die hem vergezelt op zijn zoektocht naar het ‘beest’. In zijn televisiefilm uit 1988 recreëert Jacquot Alfredo Arias’ productie uit 1981 met Sami Frey en Delphine Seyrig, die ongetwijfeld als dé versie van het toneelstuk te boek zal komen te staan. Een betoverende ervaring, waarbij de muzikaliteit van de taal van Duras, gesproken door deze twee acteurs, adembenemend is. (KJ)