Een sciencefictionfilm met als onwaarschijnlijke inspiratiebron The Murders in the Rue Morgue, het bekende verhaal van Edgar Allan Poe waarin een aap verantwoordelijk is voor een wrede moord. Een antropologe doet onderzoek naar de evolutie van de mensheid. Van tijd tot tijd wordt ze geplaagd door een jeugdtrauma, veroorzaakt door de dood van haar vader, tijdens de Tweede Wereldoorlog kapitein op een onderzeeër. Schimmen uit het prehistorisch verleden en de dood van haar vader botsen in haar onderbewustzijn, waaraan een verrassende theorie van de menselijke evolutie ontspruit.