Toen Louis Jouvet doceerde aan het nationale conservatorium voor dramatische kunsten in Parijs, liet hij zijn gesprekken met acteurs vastleggen door een stenograaf. Brigitte Jacques heeft het verslag van zeven lessen in combinatie met Jouvets klassieke werk Molière et la comédie classique gebruikt als basis voor het toneelstuk Elvire Jouvet 40. Philippe Clévenot speelt Jouvet en de altijd betoverende Maria de Medeiros is de studente die de rol van Elvire instudeert uit Molières Dom Juan. Jacquot filmt in hard zwart-wit en concentreert zich volledig op de gezichten en lichamen van de acteurs. In deze kleine televisiefilm uit 1986 zien we de obsessies van zijn carrière uitgekristalliseerd: het acteren, het theater en de ontwikkeling (sentimenteel, emotioneel en spiritueel) van een jonge vrouw. ‘Laat ik je een heel simpele aanwijzing geven,’ doceert Jouvet aan het begin van de film. ‘Elke keer als je het gevoel krijgt dat iets je gemakkelijk afgaat, dat het moeiteloos gaat, deugt er iets niet. Het spelen van een rol, het maakt niet uit welke, moet altijd pijn en moeite kosten.’ Dat is op het lijf geschreven van Jacquots vele jonge heldinnen, van Ledoyen in La fille seule tot Le Besco in A tout de suite. (KJ)