De Theeroute is de hoogstgelegen en gevaarlijkste oude handelsroute in China. De route begint in West-Yunnan en slingert zich via de Tibetaanse hoogvlakte langs de rand van het Himalayagebergte, richting Nepal, Bhutan en ten slotte India. Meer dan tweeduizend jaar werd thee per muilezel langs deze route vervoerd. Nog steeds trekken ruiters per muilezel over de smalle modderpaadjes en door onherbergzame bergpassen. Tegenwoordig vervoeren ze de bouwmaterialen voor de weg die de traditionele manier van leven in deze streek zal wegvagen. Gewapend met high-definitioncamera’s gaat Tian Zhuangzhuang op weg om de Chinees-Tibetaanse oorsprong van de Theeroute vast te leggen. De beelden van het landschap zijn bijzonder spectaculair, wat te verwachten is van de regisseur van The Horse Thief. Besneeuwde rotspartijen, weelderige riviervalleien, afgelegen dorpjes. Maar uiteindelijk is Tian meer geïnteresseerd in de mensen dan in de omgeving. Hij interviewt allerlei mensen die hij onderweg tegenkomt, geen van allen Han-Chinees. Hij praat met een christelijke geestelijke van de Lisustam, en met een vrouw van 104 die haar slechte herinneringen heeft overleefd. Hij ontmoet een jonge Tibetaan met twee vrouwen en de eigenaar van Delamu, een taaie muilezel. De naam van het dier betekent ‘vredesengel’ in het Tibetaans. Onbeschrijflijk adembenemend. (TR)