De deadline waarop een jonge televisiedramaschrijver verondersteld wordt zijn scenario in te leveren, nadert snel. Hij wordt geconfronteerd met de grootste creatieve crisis in zijn carrière. Geen inspiratie. Geen tijd. Geen hoop. De geldschieters eisen zijn hoofd. Zijn laatste kans is een oud Roemeens kastje. Deadline is een kleine thriller over hoe een tekst tot stand komt. Het woord deadline krijgt in dit geval ook een letterlijke betekenis: als de held er niet in slaagt om zijn werk op tijd af te krijgen, zal hij sterven. De film is een slimme bespiegeling op de hedendaagse situatie van de Russische filmmaker, die vaak door onderwereldfiguren gefinancierd wordt. Roeminov: ‘Het microscopische budget is aanleiding tot een groot scala aan obstakels, en het is juist hierdoor dat je met besliste, efficiënte methoden je ambacht moet aanscherpen. De digitale filmmaker kent niet de veiligheid van de glans van film en andere formele trucs. Het enige wapen dat hij heeft, is zijn vermogen om verhalen te vertellen. Zo’n frontale botsing met het publiek kan soms pijnlijk zijn, maar is noodzakelijk voor een debutant.’ (AP)