Crónicas is de tweede film van Cordero, wiens spannende debuut Ratas, ratones, rateros, over kruimeldieven in Ecuador, in 2000 in Rotterdam werd vertoond. In Crónicas toont Cordero nog meer dan in zijn eerste film de realiteit van het onbekende Ecuador. Ook hier draait het om misdaad, maar van een heel andere orde; die van een seriemoordenaar en kinderverkrachter. Het is een film over de vele gezichten van goed en kwaad, over individuele verantwoordelijkheid en het behoud van menselijkheid. Manolo Bonilla is verslaggever van een populair, ranzig televisieprogramma gericht op de Latinobevolking van Miami. Hij reist samen met zijn filmploeg naar een klein stadje in Ecuador om verslag te doen van een serie kindermoorden, gepleegd door ‘het monster van Babahoyo’. Na de begrafenis van enkele slachtoffers redt Manolo bijbelverkoper Vinicio, die per ongeluk een jongetje heeft overreden, uit de klauwen van een woedende menigte. Vinicio wordt gearresteerd en Manolo bezoekt hem in de gevangenis. Vinicio blijkt wel erg goed op de hoogte van de moorden, en Manolo ruikt een primeur. In ruil voor exclusieve informatie belooft Manolo zich in te zetten voor de vrijlating van Vinicio. Alhoewel de moordenaar al vroeg bekend is, blijft de film over de hele lengte een spannende misdaadthriller. Daarnaast is Crónicas een geëngageerde film; een felle aanklacht tegen de wijze waarop sommige media vooral het eigenbelang dienen en daarbij de ethiek uit het oog verliezen. (ID)