De Deense officier Michael, verbonden aan de VN-vredestroepen in Afghanistan, verdwijnt wanneer de helikopter waar hij in vliegt wordt neergehaald. Hij wordt doodverklaard, maar zit in werkelijkheid maandenlang gevangen in een kamp van de Talibanstrijders. Zijn jongere broer Jannik is het zwarte schaap van de familie. Hij heeft zijn plek in de wereld nog niet gevonden – of het moest de gevangenis zijn. Na de vermissing van Michael biedt Jannik hulp aan diens vrouw Sarah en hun dochters, een rol waar hij van opbloeit. Tot beider verrassing beginnen Jannik en Sarah meer voor elkaar te voelen. Dan wordt de door een gruwelijk dilemma getraumatiseerde Michael bevrijd uit het Talibankamp. Iedereen is van plek verschoven, en niemand kan zomaar terug. Dat is in het kort het verhaal van Susanne Biers achtste speelfilm Brothers, in thuisland Denemarken een van de grootste bioscoopsuccessen van het jaar. Gebaseerd op een scenario dat Bier samen met de productieve Anders Thomas Jensen (Mifune’s Last Song, Wilbur Wants to Kill Himself) schreef, brengt de film op ontroerende wijze de emoties en dilemma’s van alle betrokkenen tot leven. Dat Bier raad weet met acteursregie had ze reeds aangetoond met de Dogmafilm Open Hearts; Ulrik Thomsen excelleert als zelfverzekerde en later onuitspreekbaar beschadigde militair, maar ook ‘Hollywoodster’ Connie Nielsen (in haar eerste Deenstalige filmrol) is uitstekend als Sarah. (GT)