Bipedalism, ’tweevoetigheid’, vertelt het verhaal van een schilder die opgroeide in een weeshuis, en pas vele jaren later meer te weten komt over de verdwijning en dood van zijn vader. De herinneringen uit zijn kindertijd voeren de protagonist naar het verleden. Hij koopt een huis in een buitenwijk dat ooit toebehoorde aan de familie. In de kelder vindt hij het archief van zijn vader, met wetenschappelijk onderzoek naar de kruising van het menselijk ras met verwante biologische soorten. Bij het bestuderen van het materiaal komt hij verrassend bewijs tegen dat men poogt de experimenten met de resterende hybride populatie nieuw leven in te blazen. Zo wordt de schilder onderzoeker, en vervolgens slachtoffer. Het oorspronkelijke idee van zijn vader was om het proces van de menselijke evolutie te veranderen, te controleren en te beïnvloeden – in eerste instantie verbonden met eugeneticatheorieën van voor de Tweede Wereldoorlog, die nu gezien moeten worden in de context van de moderne ‘biotechnologische’ verwachtingen van zijn voormalige collega’s. De protagonist probeert om de erfenis van zijn vader – die gedwongen werd mee te werken aan staatsterreur waarbij gebruik werd gemaakt van zijn geheime research – te laten herleven en te vervolmaken. Op tragische wijze wordt deze kennis onderdeel van de werkelijkheid. Het dwingt hem tot herwaardering van de waarden van zijn vader, en drijft hem later tot waanzin.