Beautiful City, de tweede speelfilm van Asghar Farhadi, regisseur van de bekroonde film Dancing in the Dust, is een onderhoudend en complex psychologisch drama dat een beeld schetst van het Iraanse juridische systeem en het fenomeen van bloedwraak. Het begin van de film toont een jeugdgevangenis, waarin een zestienjarige een executie te wachten staat voor de moord op een meisje; het doodvonnis kan pas plaatsvinden als hij achttien is geworden. Zijn beste vriend Ala (Babak Ansari), die net is vrijgelaten, wil alles op alles zetten om de executie te verhinderen. Om dit te bewerkstelligen moet hij de familie van het gezin van het overleden meisje ervan overtuigen alle aanklachten in te trekken. Ala betrekt de zus van zijn vriend hierbij (Taraneh Alidoosti, die ook speelde in I Am Taraneh, 15), en haalt haar over om hem te helpen het gezin te benaderen, omdat hijzelf faalt. Beiden proberen toenadering te zoeken bij de vader van het meisje, en willen hem ervan overtuigen dat het beëindigen van een ander jong leven zijn dochter niet zal terugbrengen. Ze komen een aantal onverwachte obstakels tegen: naast de volharding van de vader begint de praktische kwestie van geld een rol te spelen. Ondertussen beginnen Ala en Taraneh steeds meer voor elkaar te voelen. Een sterke film, niet alleen vanwege de inhoud, maar ook vanwege de fraaie vertolkingen van de twee hoofdrolspelers en de prachtige, realistische fotografie. (LC)