Als teenager bedacht Townes van Zandt op een feestje hoe het zou zijn als hij zich van het balkon zou laten vallen. Hij leunde achterover, liet zich gaan, landde vier verdiepingen lager plat op zijn rug en overleefde het. Wat Van Zandt wél bijna fataal werd, was de schoktherapie die volgde op de escapade. Toen hij na drie maanden het ziekenhuis verliet, was zijn geheugen grotendeels gewist en herkende hij zijn moeder niet meer. Be Here To Love Me is een teder eerbetoon aan een man die geroemd wordt als ’the world’s greatest songwriter’ maar in het leven niet kon aarden. Een geboren ‘hobo’ die tussen drie mislukte huwelijken en vrachten alcohol en drugs door een verzameling bitterzoete juweeltjes schreef. Eindeloos gecovered door artiesten van Emmylou Harris tot The Meat Puppets, heeft Van Zandt nooit een eigen hit gescoord. Zijn grootste succes was Pancho and Lefty, dat in de vertolking van Willie Nelson en Merle Haggard in 1983 de eerste plaats in de Amerikaanse country-hitlijsten behaalde. Veel nostalgisch archiefmateriaal, zeldzame concertregistraties, home-video’s, interviews en geluidsfragmenten maken van Be Here To Love Me een buitengewoon rijke en persoonlijke documentaire. De typische zuidelijke front porch-sfeer is gevoed door de muzikale Alabama-afkomst van regisseuse Brown – dochter van country-songwriter Milton Brown. Visueel draagt de film het vloeiende handschrift van cameraman Lee Daniels, bekend van zijn werk met Richard Linklater. (SdH)