Agnes und seine Brüder
De broers van Agnes zijn Jörg (Moritz Bleibtreu) en Werner (Herbert Knaup). Jörg is een seksueel geobsedeerde bibliothecaris, wiens werkvloer voortdurend overspoeld wordt door schaars geklede, geslachtsrijpe studentes, maar wiens verlangens slechts tot vereenzaming leiden. Werner is een succesvol carrièrepoliticus, een Grüne-huichelaar met een voorkeur voor worst op de barbecue. De façade van zijn huwelijk met de zelfbewuste (en hysterische) Signe (Katja Riemann), met wie hij twee zoons heeft, begint te scheuren te vertonen. Agnes zelf (Martin Weiss) was ooit een man, maar veranderde van geslacht voor 'haar' grote liefde. Nu werkt Agnes als danseres in nachtclubs. Wat de broers verbindt is een moeizame relatie met hun excentrieke, rijke vader. Agnes und seine Brüder is deels grotesk entertainment en melodrama, met een openingsscène die een eerbetoon is aan Fassbinders In einem Jahr mit dreizehn Monaten; deels sociale satire, waarbij Roehler zijn personages en de situaties waarin ze verzeild raken flink overdrijft, maar waakt voor karikaturale vrijblijvendheid. Roehler: 'Eigenlijk is het een film over een verloren generatie. Want wat zijn de kinderen van de '68-ers anders? Het zijn op een of andere manier achtergelaten, verwaarloosde kinderen wier ouders in hun eigen egotripperij zijn blijven hangen.' Momenteel werkt Roehler aan een verfilming van Michel Houellebecqs Elementaire Deeltjes. (GT)