Een intens behoedzame en subtiele blik op de verwarring van de puberteit. Een hoogtepunt van artistiek zelfvertrouwen voor Jacquot, gefilmd in schitterend widescreen zwart-wit. Isild Le Besco speelt Lili, die in het Parijs van de jaren zeventig aan de kunstacademie studeert. Zij wordt halsoverkop verliefd op een jongen die een kleine crimineel blijkt te zijn. Voordat ze er erg in heeft, is ze met hem op de vlucht door Europa en blijft ze berooid alleen achter in Athene. De duizelingwekkend elliptische voortgang van de handeling is de perfecte uitbeelding van de emotionele verwarring die Lili voor de buitenwacht ontkent. Net als de meeste tieners heeft ze veel minder greep op zichzelf dan ze denkt. A tout de suite is van een droge scherpte en terloopse verfijning, waardoor de film de gemiddelde Franse tienerfilm ver overstijgt, al is hij in eerste instantie wel als tienerfilm onthaald. Zoals altijd bij Jacquot is de film een les in gevoelens, tegelijk hard en vreemdsoortig bevrijdend. Het is les die de heldin, perfect neergezet door Le Besco, leert zonder dat ze het zelf doorheeft. (KJ)