Zatoichi, de blinde zwaardvechter, behoort al lange tijd tot Kitano’s favorieten. Bijna tien jaar na een korte knipoog naar de Zatoichi-legende in zijn film Getting Any? en nóg langer nadat hij Zatoichi imiteerde in zijn stand-up comedy act, mag Kitano nu `echt’ het beroemde zwaard van de blinde wreker ter hand nemen. Kitano’s Zatoichi (gespeeld door zijn acteer-persona Beat Takeshi) heeft een hippe platinablonde coupe en is misschien wat koeler -en daarmee misschien ook cooler -dan de traditionele allemansvriend, maar verder houdt Kitano zich keurig aan de wetten van het Zatoichi-genre. De blinde Zatoichi trekt door negentiende-eeuws Japan en verdient de kost met dobbelen en het geven van massages. Achter deze façade schuilt een meesterzwaardvechter die strijdt voor gerechtigheid. In een afgelegen bergdorpje gaat de bevolking gebukt onder de terreur van de Ginzo-bende. Onder leiding van de meedogenloze Ginzo ruimt samoerai Hattori (Asano Tadanobu) in rap tempo lastige tegenstanders op, en daar valt onze held ook onder. In een goktent ontmoet Zatoichi twee gewiekste geisha-zusjes, Okinu en Osei. Zij zijn naar het stadje gekomen om wraak te nemen op de dood van hun ouders. Tot en met de zeer aanstekelijke slotscène is ritme een belangrijke factor in zowel camerabewegingen, montage als muziek. Kitano’s eerste kostuumfilm is een gegarandeerde publiekslieveling en heeft weinig verborgen agenda’s. `In Zatoichi, what you see is what you get’, aldus Kitano zelf.