In The Ister wordt een reis ondernomen langs de Donau -van de Zwarte Zee-delta in Roemenië stroomopwaarts naar de bron in het Zwarte Woud in Duitsland -met als uitgangspunt de lezingen die de invloedrijke maar controversiële filosoof Martin Heidegger gaf rond een gedicht van Hölderlin. Dat gebeurde in 1942, het jaar waarin de nazi’s besloten tot de ‘Endlösung’. Aan de hand van de 2840 kilometer lange rivier worden vragen opgeworpen over fundamentele zaken als natuur, technologie en politiek. De film vergt veel van de kijker, maar de moeite loont, want er wordt veel inzicht verschaft in het fascinerende gedachtegoed van Heidegger en in de fundamenten van de westerse beschaving. De film bestaat uit vijf delen. In deel 1 bespreekt Bernard Stiegler het verhaal van de mensheid als het verhaal van de geschiedenis van technologie. Onderweg ontmoeten we onder meer een Joegoslavische ingenieur die vertelt over de Navo-bombardementen in Novi Sad in 1999. In deel 2 reizen we door Hongarije, waarin filosoof Jean-Luc Nancy reflecteert op de aard van politieke instituten en op de grondgedachten van de democratie ten overstaan van tirannie. In deel 3, in Oostenrijk, onderzoekt filosoof Philippe Lacoue-Labarthe Heideggers opvatting over technologie in relatie tot diens nazi-sympathieën. In deel 4 komt nogmaals Stiegler aan het woord en worden twee negentiende-eeuwse Duitse monumenten herontdekt. In deel 5 komt filmmaker Hans-Jürgen Syberberg prominent aan het woord.