The First Letter speelt zich af in Iran in de late jaren zeventig, vlak voor de islamitische revolutie. In zijn kenmerkende poëtische filmstijl vertelt Jalili ditmaal een autobiografisch verhaal over zijn jonge jaren, waarin hij herhaaldelijk moest vechten voor wat hij wilde en zijn eerste stappen zette op weg naar het kunstenaarschap. Ook is het een verhaal over die eerste liefde die je altijd bij zal blijven. Jalili gebruikte deze bitterzoete jeugdherinneringen als inspiratiebron. Abjad, de Iraanse titel, verwijst naar het opdreunen van het alfabet. Jalili’s alter ego heet hier Emkan. Deze nieuwsgierige, leergierige en ook gelovige jongen woont in Saveh, een erg conservatieve stad. Alle dingen waar de tiener in geïnteresseerd is -kalligrafie, muziek, fotografie en film -worden er veroordeeld. Op de koranschool zit Emkan naast Maassoum, zijn nieuwe buurmeisje. Haar vader runt de plaatselijke bioscoop, waar Emkan affiches voor schildert. Emkan wordt hopeloos verliefd op Maassoum, maar de ouders van de twee zijn hier niet blij mee: Maassoum is joods. De rebelse Emkan geeft zijn liefde voor haar en de passie voor kunst niet op; heroïsch vecht hij voor zijn idealen. Het autobiografische verhaal kan met gemak in een universeel en hedendaags perspectief geplaatst worden. Jalili is een vurig pleitbezorger voor een humanere wereld; reden voor de Iraanse overheid om ook deze film van Jalili niet in de Iraanse bioscopen te laten zien.