Osama is de eerste Afghaanse film die gemaakt werd na de val van het Talibanbewind. Productioneel steunde regisseur Barmak op het Makhmalbaf Film House, het productiebedrijf van de bekende Iraanse filmfamilie, die zich al veel langer het lot van de Afghanen aan had getrokken (bijvoorbeeld in Kandahar en Five O’Clock in the Afternoon). Deze Iraanse connectie is in Osama terug te vinden in de wijze waarop het realistische relaas zonder veel opsmuk en tegelijk poëtisch in beeld wordt gebracht. Maar Barmak geeft zijn verhaal over een jong meisje in Kaboel onder het Talibanregime een geheel eigen invulling. In Kaboel wordt een twaalfjarig meisje verkleed als jongen. Haar lange haar wordt afgeknipt, haar burqa verruild voor mannenkleding. Het is een drastische ingreep die nodig is om te kunnen overleven. Het meisje woont alleen met haar moeder en oma, en onder het Talibanregime mogen vrouwen niet de straat op zonder begeleiding van een mannelijk familielid. Gelukkig kan Osama, zoals het meisje vanaf nu genoemd wordt, aan het werk in de winkel van een oude legerkameraad van haar vader. Op een dag wordt Osama meegenomen om samen met tientallen andere jongens religieuze en militaire training te krijgen. Een hachelijke situatie; als haar bedrog uit zou komen, is de dood geen ondenkbare straf. Osama probeert zich zo goed mogelijk aan te passen aan het leven als jongen, inclusief boomklimmen en badhuisbezoeken. Terwijl ontmaskering voordurend op de loer ligt, krijgt Osama hulp uit onverwachte hoek.