Zeker sinds de in 2003 overleden Elim Klimov na zijn verbijsterende Kom en zie (1986) zijn regisseurslier aan de wilgen hing, zijn er weinig bijzondere films uit Wit-Rusland gekomen. Mysterium Occupation is een gunstig teken van onafhankelijk cinematografisch leven uit dit deel van de wereld. Mysterium Occupation bestaat uit drie novellen die door elkaar heenlopen en qua toon en sfeer op elkaar aansluiten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft de Witrussische plattelandsbevolking zwaar te lijden onder de terreur en bezetting van de nazi’s, maar tegelijk ook onder de door Moskou geïnstrueerde partizanen, die voor het grootste deel bestaan uit ongeregelde bandieten. Uiteindelijk komt het erop neer dat de Witrussen voornamelijk elkaar te grazen nemen. Mysterium Occupation verweeft drie dramatische verhalen: er zijn de lotgevallen van een doofstomme vrouw die na het verlies van haar zoontje haar moedergevoelens uitleeft op een gewonde nazisoldaat; van een jongetje dat denkt dat zijn langverloren vader de moordenaar is van zijn moeder en stiefvader; en van een jonge rekruut, die door een oudere partizaan (met evident misdaadverleden) gedwongen wordt tot een roof-verkrachtings-en wraakactie op een afvallige partizaan. Andrei Kudinenko en zijn enthousiaste crew brengen het drama meeslepend in beeld. Het gebrek aan middelen wordt gecompenseerd door een expressieve, beweeglijke camera en de moderne soundtrack.