Een film van in de eerste plaats Larry Charles (die aan de televisieserie Seinfeld zijn zwarte humor gaf), maar ook en niet in de laatste plaats van Bob Dylan. Dylan speelt de hoofdrol als zanger Jack Fate en het is zijn muziek (zijn onsterfelijke muziek) die de film zijn klank en ritme verleent. Dylan heeft niet in de publiciteit willen brengen hoe groot zijn aandeel in de film feitelijk is, maar alles wijst erop dat de hele opzet, het verhaal, de toon en de aankleding volgens de wensen van ‘his Bobness’ zijn ontwikkeld. Ook de hele thematiek van de film sluit aan bij die van de songs op zijn recente albums Time Out of Mind en Love and Theft. Masked and Anonymous is een uitbundige film met de speelse stijl van een operette en de vrolijke politieke beleringen van een toneelstuk van Brecht. Het geheel speelt zich af in een verzonnen tijd tijdens een verzonnen burgeroorlog. Een benefietconcert moet politiek voordeel en financieel gewin brengen. De gevangen troubadour Jack Fate wordt voor dit doel vrijgelaten op voorspraak van zijn louche manager Uncle Sweetheart (gespeeld door John Goodman, slechts een van de vele bekende acteurs in deze film). Masked and Anonymous verbeeldt een mythisch Amerika, maar is tevens een uitvergroting van het Amerika dat we maar al te goed kennen. (GjZ)