Deze magische, verleidelijke film biedt een muzikale en choreografische blik op de trek van de zigeuners van hun oorspronkelijke thuisland India door het Midden-Oosten naar Oost-en Centraal-Europa. Tony Gatlif raakt de immer veranderende cultuur van het Romavolk trefzeker: in elk nieuw land waar de zigeuners zich vestigden, absorbeerden zij elementen uit de plaatselijke tradities en verwerkten deze in hun liederen, dans en kostuums; zo zijn er Indiase drums, oosterse buikdansen, Hongaarse violen en Spaanse gitaren. Door de eeuwen heen bleven bepaalde elementen altijd gehandhaafd, waaronder het rijke, ruwe geluid van de zigeunerzang en de heldere passie voor complexe ritmes. Hoewel Latcho drom (‘heb een veilige reis’ in het Romani) geen echt verhaal heeft, spreken de liedteksten boekdelen over de tragische zigeunergeschiedenis van onderdrukking en geweld -inclusief de terreur van de nazi’s tijdens de Tweede Wereldoorlog.