Reinard Dewus is een Sinti: recht door zee, eigengereid, onbuigzaam, maar ook gevoelig en soms zelfs sentimenteel. Hij is bovenal een zanger en als Rein Mercha een ware held onder de Sinti. In zijn moedertaal, het Romani, zingt hij balladen over de liefde en de geschiedenis van zijn volk dat al generaties lang over de aarde zwerft. Maar Reinard wil meer. Zijn grootste wens is succesvol te worden in de populaire moderne muziekwereld en daar waardering te krijgen als Sinti. Om dit te bereiken proberen hij en zijn neven in contact te komen met een platenmaatschappij en een platenbaas toont zich zeer geïnteresseerd in de smartlappen. Maar terwijl Reinard zijn best doet om de burgerwereld te veroveren, krijgt die steeds meer controle over het afgeschermde leven in het woonwagenkamp. Zijn tienerdochter heeft problemen op school en het wordt steeds moeilijker om te leven volgens de ongeschreven regels van de Sinti. De film laat zien dat ondanks het feit dat woonwagens al lang geen wielen meer hebben, de verschillen met ‘burgers’ heel erg diep zitten. Voor Reinard ligt de essentie van zijn leven toch in het doorgeven van zijn cultuur, en hij besluit een zwerftocht te beginnen met paard en wagen. Zijn muziek vertelt de rest. Een muzikaal avontuur over de dromen en verlangens van de verdwijnende Sinti-cultuur.