Dit is een klassiek meesterwerk van de Moldavische regisseur Emil Loteanu. De film speelt zich af in de Bessarabische landen en werd gebaseerd op Maxim Gorki’s verhalen Makar Chudra en Starukha Isergil. Hij wordt door velen beschouwd als een van de mooiste films ooit over de Roma gemaakt, en vertelt het fatale liefdesverhaal tussen twee vrijgevochten Roma-minnaars, de mooie onafhankelijke Rada en de knappe paardendief Zobar. De film was een kaskraker, zowel in de Sovjet-Unie als in de voormalige Oost-Europese landen. Niet alleen dankzij de levensechte afschildering van de zigeuners, maar ook dankzij de prachtige originele zigeunerliederen waar de film vol mee zit.