De films van Wang zijn sinds zijn debuut veelvuldig in Rotterdam te zien geweest. Het fraai gemaakte Drifters (resultaat van een tamelijk unieke samenwerking tussen Hong Kong, het vasteland én Taiwan) gaat over een onzekere, gebroken toekomst als gevolg van (mislukte) emigratie. Terwijl China in rap tempo moderniseert, blijven gelukzoekers zich wagen aan een hachelijke tocht naar ‘het westen’. In Drifters gaat het niet om deze tocht zelf, maar eerder om de gevolgen ervan voor de familiebanden en om de belevingswereld van diegenen die terugkeerden. Hoofdpersoon Hong (bijnaam Er di, ‘broertje’) geniet in zijn geboorteplaatsje aan de kust, waar verstekelingen zich met tientallen tegelijk gereedmaken voor de reis, enige status omdat hij ooit enkele jaren in de Verenigde Staten verbleef. Toen hij aldaar de dochter van zijn Chinese baas zwanger maakte, gaf haar familie hem aan bij de immigratiedienst en werd hij naar China teruggestuurd. Sindsdien is zijn familie niet erg te spreken over zijn doelloos gehang. Ook wanneer Er di iets begint met een actrice van een reizend operagezelschap blijft hij even passief. Dan verneemt hij dat zijn voormalige schoonfamilie terug is in China, mét zijn zoontje. Zijn broer dringt aan op een ontmoeting, wat leidt tot een serie ongemakkelijke en emotionele gebeurtenissen. Een soms schijnbaar afstandelijke film die uiteindelijk zeer intens en betrokken is.