Des épaules solides
Volgens de maakster is Des épaules solides het verhaal van een valstrik. In praktisch alle sporttakken zijn mannen en vrouwen absoluut gescheiden en blijven de vrouwelijke prestaties altijd net iets achter bij die van hun mannelijke collega's. Desalniettemin blijven de vrouwelijke atleten zich meten aan de prestaties van de mannen. Omdat de wereld van de topsport vooral bevolkt wordt door adolescenten die net vertrouwd raken met hun eigen seksuele identiteit, raakte Ursula Meier gefascineerd door de man-vrouwkwestie in de sport. Aan de hand van het verhaal van Sabine, die weigert een onderscheid te maken tussen de geslachten, stelt ze deze problematiek aan de orde. De tiener Sabine heeft één doel voor ogen: atleet worden op topniveau. Daarom gaat ze naar een speciaal internaat waar ze les krijgt van ene Gelewski. Zijn veeleisende trainingsmethoden zijn onderwerp van constante kritiek van de puber. Toch wil Sabine haar prestaties koste wat het kost verbeteren. Ze gaat daar bijzonder ver in. Zo ver, dat ze zich ook wil kunnen meten met de prestaties van het andere geslacht. Sabine wil absolute macht over haar lichaam, als over een machine, en is bereid hier onconventionele methodes voor in te schakelen, zoals een verborgen camera. Ze vervreemdt er enkel mee van zichzelf en van haar omgeving. Een lichaam is nu eenmaal geen machine; het heeft zijn eigen mysteries en zwakheden en kan er op elk moment gewoon mee ophouden.