In 1994 begon de New Yorkse kunstenaar Matthew Barney met zijn Cremaster-project -een ambitieuze vijfdelige filmcyclus waarin Barney tevens zijn eigen sculpturen, tekeningen en foto’s opnam. Het project staat bol van de anatomische toespelingen op de positie van de geslachtsorganen tijdens het embryonale proces van seksuele differentiatie. Barney keek echter niet alleen naar biologie, maar ook naar mythologie en geologie. De serie kwam achronologisch tot stand. Zo was deel 4 de eerste, en de drie uur durende Cremaster 3 (2002) de laatste. In alle gevallen construeert de kunstenaar met zijn uitzonderlijk inventieve beelden een verhaal met verreikende symbolische implicaties. In deel 1 bouwt een platinablond sterretje geometrische patronen van rode en groene druiven. In deel 2 maken we kennis met copulerende bijen, Harry Houdini, een Brahmaanse stier en een keur aan spectaculaire landschappen. Deel 3 toont Barney’s personage `The Entered Apprentice’ tegenover Hiram Abiff, de door Richard Serra gespeelde architect van het Chrysler Building. De sater met vlammende haren oftewel de `Loughton Candidate’ (Barney) zoekt trippelend zijn weg door een eroderende vloer de zee in, terwijl wedijverende motorfietsteams in verschillende kleuren in tegengestelde richting het Isle of Man omcirkelen (deel 4). Deel 5 is gesitueerd in Boedapest (de Staatsopera, de Thermen van Gellert), waar een aantal bijzondere personages (o.a. Ursula Andress) een romance in gotische stijl uitbeelden.