Drie jaar na Fukasaku Kinji’s inmiddels legendarische Battle Royale, een film die alleen al in eigen land meer dan twee miljoen bezoekers trok, leveren de overlevende tieners uit Battle Royale opnieuw een strijd op leven en dood. De wereld is in de ban van het terrorisme. Nahara staat aan het hoofd van De Wilde Zeven. Ze strijden tegen de staat die door middel van de BR-wet lastige scholieren dwingt elkaar te vermoorden. De volwassenen beschuldigen Nahara van de verwoesting van Tokio. Uit naam van gerechtigheid hebben ze een nieuwe wet aangenomen: de Millennium Antiterrorisme Wet, oftewel BRII. Dit keer hoeven ‘uitverkoren’ tieners niet hun klasgenoten af te maken, maar worden ze ingezet om Nahara op te sporen en te doden. Als ze daarin slagen, winnen ze. Zo niet, dan zullen ze sterven. Wanneer een van de tieners weigert hieraan mee te doen, wordt hij ter plekke gedood. En met hem sterft ook zijn spelpartner, die door middel van een elektronische halsband met hem in verbinding staat. De rest van de klas gaat de `war against terror’ aan… Toen Fukasaku Kinji begon aan het vervolg op Battle Royale (zijn zestigste film) wist hij dat hij ook een strijd moest leveren van een heel andere orde; bij hem was kanker geconstateerd. Kinji stierf op 12 januari 2003. Zijn zoon Kenta, coscenarist en producent van BRI en II, maakte de film af volgens zijn vaders visie. Fukasaku Kinji’s laatste ‘battle’ heeft een duidelijke boodschap: volwassenen voeren oorlog, maar het zijn altijd de kinderen die ervoor opdraaien.