Portret van een zowel lichamelijk als geestelijk beschadigde man zoals alleen Donigan Cumming dat kan maken. Zonder weg te kijken van de meest confronterende zaken, maar ook met een oprechte betrokkenheid bij zijn onderwerp: een man, Gerry, die alles tegen zich lijkt te hebben. De filmmaker noemt het een autobiografie, omdat Gerry ondanks al zijn handicaps – waarbij het ontbreken van een strottenhoofd hier titelbepalend was – zelf de richting van de film aangeeft.