Strokes and Silhouettes is de allereerste Indiase speelfilm in een regionale taal, in India uitgebracht door Columbia Tristar Sony. De film gaat over de relatie tussen een dochter en haar vader, en over de veranderingen in het leven van mensen naarmate de omstandigheden veranderen. Een typisch Bengaalse film, met veel dialogen over kunst en over de golfbewegingen van het artistieke proces.Soumitra Chatterjee, bekend van zijn vele films met Satyajit Ray, speelt de uitmuntende hoofdrol in een film waarvan het vriendelijke tempo correspondeert met de diepe emotionele onderstromen. Anjan Das neemt ons mee naar de wereld van Tukum, een ontevreden, eenzame en zoekende twintiger. Ze gaat te rade bij denkbeeldige muzen die als spirituele gidsen fungeren. Haar leven draait rond haar familie, in het bijzonder rond haar getalenteerde vader, de schilder Saikat (Chatterjee). Tukum is naarstig op zoek naar haar grote liefde, maar wanneer de man op wie ze een oogje heeft haar probeert te verkrachten begint ze mannen te wantrouwen. Seks is opnieuw een storende factor wanneer Tukum haar moeder in bed aantreft met een familievriend, een incident met vreselijke gevolgen, die uiteindelijk leiden tot inzicht. Anjan Das brengt een rijk geschakeerde cast in beeld, aangevuld met gloedvolle beelden van Calcutta en de heuvels van West-Bengalen.