Het stijlvolle melodrama O princípio da incerteza (het onzekerheidsbeginsel) gaat over klassenverschillen, vertrouwen en verraad. In deze film – zoals wel vaker bij De Oliveira een licht sardonische vertelling vol speelse, intelligente dialogen en aforismen – verweeft De Oliviera filosofische speculaties over vrije wil en zonde. En zoals vijf keer eerder verfilmde de oudste actieve filmmaker ter wereld een werk van schrijfster Augustina Bessa-Luis.
In O princípio da incerteza worden de levens van vier jonge mensen op een dramatische manier met elkaar verbonden. Op een Portugees landgoed groeit de rijke Antonio samen op met José, de zoon van huishoudster Celsa. Celsa beschouwt de beide jongens als haar eigen zoon, maar ze maakt zich zorgen over de verschillen tussen de twee. Terwijl Antonio fysiek zwak en besluiteloos is, is José berekenend en dreigt op het slechte pad te raken. De vriendschap tussen de twee mannen komt onder druk te staan als José’s jeugdliefde Camila met Antonio trouwt. Ook José’s partner in dubieuze zaken, Vanessa, begint een affaire met Antonio.
De fraaie fotografie – met onder meer schitterende beelden van De Oliveira’s geliefde stroomdal van de Douro – en een zelfverzekerde montage geven rust in een mooi opgebouwd literair verhaal met verrassende onthullingen.